Straszne, okropne, niedobre i bardzo niedobre 2 tygodnie Ubera

Nie musisz szukać dalej niż w większości materiałów PR i marketingowych, aby zobaczyć wpływ Ubera na finansowanie startupów i gospodarkę współdzielenia. Nowe firmy są nieustannie reklamowane jako „The Uber of …”, a analitycy odnoszą się do wszelkich zakłóceń w branży jako „Uberization”. Nawet gdy gigant ridesharingu nie ogłasza dalszej ekspansji na kolejny stan lub kraj, trudno oderwać wzrok od Ubera.

Ale przez ostatnie dwa tygodnie cała ta uwaga mediów była skierowana na niewłaściwe powody. Skandal za skandalem najeździł się Uberem pod koniec lutego i na początku marca, pozostawiając wizerunek firmy w tyle, a to nie obejmuje ogłoszenia, że stracił prawie 3 miliardy dolarów w 2016 roku. Oto spojrzenie:

1. Uber demonstruje, jak nie reagować na roszczenia dotyczące molestowania seksualnego

Była inżynier Susan Fowler Rigetti opublikowała 19 lutego w swoim blogu sensacyjny wpis, w którym opisała szerzące się w Uberze molestowanie seksualne i dyskryminację, a także nieodpowiednie reakcje firmy (jeśli w ogóle reagowała) na skargi pracownic. Podczas gdy Uber wydaje się przyjmować bardziej proaktywne podejście do badania seksizmu w firmie, jego wczesne działania, lub ich brak, graniczyły z nielegalnością.

(Nie pomogło to, że zaledwie trzy dni później New York Times opublikował ostry artykuł na temat kultury pracy w Uberze, opisujący nie tylko molestowanie seksualne, ale także napaść na tle seksualnym, homofobiczne obelgi i groźby przemocy fizycznej. Nie wygląda to najlepiej).

2. Uber pozwany za naruszenie patentów przez oddział Google’a zajmujący się samochodami samojezdnymi

Google zależna Waymo twierdzi, że były inżynier uciekł z IP firmy i tajemnic handlowych i wykorzystał je do utworzenia własnej firmy. Następnie sprzedał tę firmę Uberowi zaledwie siedem miesięcy po odejściu z Google, za jedyne 680 milionów dolarów. Uber technologii bez kierowcy następnie skoczył przed Google, a gigant wyszukiwarek twierdzi, że został poinformowany o kradzieży po otrzymaniu e-mail obraz płytki Uber, który wyglądał podejrzanie podobne do własnych. Pozew twierdzi inżynier „pobrał 14.000 plików, reprezentujących około 9,7 GB bardzo poufnych danych” na jego drodze do drzwi, i że inni byli Googlers może zrobił to samo.

3. Ujawniono tajną technologię Ubera, łamiącą prawo

Uber nie jest mile widziany wszędzie. Okazuje się, że Uber miał tajny program zbierania danych o nazwie „Greyball”, którego używał „do identyfikacji i omijania urzędników”, którzy mogli być zaangażowani w operacje żądła w stanach i krajach, w których Uber był nielegalny. Wyzywająca odpowiedź Ubera, choć zgodna z prawem, posłużyła jedynie do wywołania większego PR-owego bólu głowy. Firma twierdzi, że program „odmawia żądań przejazdu użytkownikom, którzy naruszają nasze warunki korzystania z usługi – niezależnie od tego, czy są to osoby mające na celu fizyczne uszkodzenie kierowców, konkurenci chcący zakłócić naszą działalność, czy przeciwnicy, którzy zmawiają się z urzędnikami w sprawie tajnych 'żądeł’ mających na celu uwięzienie kierowców”.

Może przyszły tydzień będzie nieco lepszy dla Ubera.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *